> فروردین 1389 - روانشناس
سفارش تبلیغ
صبا ویژن






















روانشناس

چهار مهارت، چهارستون زندگی


1 - مهارتِ «خویشتنداری در شرایط نابهنجار»


گاه، نیروهای هنجارشکن در درون انسان، سکّاندار هدایت انسان به مقصد میلِ خود می‏شوند. ایستایی انسان در برابر این‏گونه فشارهای غیرسازگار با فطرت انسانی، در خوشبختی ابدی انسان، نقش بنیادی دارد.


ادامه مطلب...

نوشته شده در جمعه 89/1/20ساعت 9:55 عصر توسط آیناز آرمیون نظرات ( ) |

مهرورزی به مردم


اگر دین اسلام را دین محبّت و دوستی نامگذاری کنیم کار گزافی نکرده ایم و نام مناسبی بر این آیین فطری نهاده ایم . در بسیاری از آداب اجتماعی و قوا نین حیاتِ جمعی که در دین مقدس اسلام وجود دارد ، مهر محبت ، محور قرار گرفته است . و هدف نهایی ، از آن دستورات ، تأمین خلاء عاطفی در جامعه می باشد و بدیهی است هر جامعه ای که مردُ مانش با هم مهربان و دلرحم باشند ، زیستن در چنین جامعه ای بسیار گوارا و مطلوب و مایه خوشبختی خواهد بود .


نوشته شده در جمعه 89/1/20ساعت 9:55 عصر توسط آیناز آرمیون نظرات ( ) |

روشی برای گوش کردن و مطالعة مؤثر


شما چهار بار سریعتر از سخنان یک سخنران می توانید فکر کنید.


برای گوش دادن مؤثر باید نیرو صرف کنید؛ برای جبران سرعت ارائه مطالب, شما باید به طور فعال تصمیم به گوش دادن بگیرید.


یادداشت برداری یک شیوه تقویت گوش دادن است و استفاده از رویکردی نظامدار در یادداشت کردن و مرور مطالب, توانایی فهم و یادآوری محتوای سخنرانی ها را به طور غیر قابل محاسبه ای افزایش خواهد داد.


ادامه مطلب...

نوشته شده در جمعه 89/1/20ساعت 9:55 عصر توسط آیناز آرمیون نظرات ( ) |


هنوز چند روزی به شروع فصل مدرسه باقی نمانده بود که فرید کوچولو، با مامان تو خیابونها، کوچه و بازارها از این مغازه به آن مغازه به دنبال خرید لباس فرم مناسبی بودند، که مدرسه گفته بود. حتماً باید رنگش سرمه ای با خطهای سفید روی آستین باشد! برای خواهر بزرگش هم روپوشی کرم رنگ با مقنعه ای سرمه ای که مخصوص بچه های راهنمایی بود! مجید برادر بزرگترش هم باید کله اش را نمره چهار می زد! دل تو دلش نبود، نمی فهمید اینقدر التهاب مامان و خواهر بزرگش از چیه؟ او دائم تو خانه می گفت:


ادامه مطلب...

نوشته شده در جمعه 89/1/20ساعت 9:55 عصر توسط آیناز آرمیون نظرات ( ) |

نفوذ اجتماعی


 دیگران می کوشند به انحای مختلف ما را وا دارند که به دلخواه آنان، فکر، احساس، و عمل کنیم.


ادامه مطلب...

نوشته شده در جمعه 89/1/20ساعت 9:55 عصر توسط آیناز آرمیون نظرات ( ) |

چگونه خاطره های بد را از یاد ببریم
 در تحقیقی که در دانشگاه کلـورادو انـجام گـرفت، مشخص شـد که افراد میتوانند توانایی سرکوب خاطرات احسـاسی را در خـود ایجاد کنند. ایـن تحقـیق فـعالیـت مـغز را در افراد تحـت آزمـایش کـه برای سرکوب خاطرات مربوط بـه تصـاویر منـفی تعلیم دیده بودند، مـی سنجـید و دو مکـانیـزم را در قسـمت جلـو مـغز نشـان داد. ایـن تحقـیـق مـی تـوانـد بـه متخصصین بـالینـی کـمک کنـد روش هـای درمانی جدیدی برای آنها که قادر به سرکوب خاطرات ناراحت کننده خود نیستند و با بیماری های اختلالات استرس، ترس مفرط، افسردگی، اضطراب، و سندرم وسواس در ارتباط است، ابداع کنند. ادامه مطلب...

نوشته شده در جمعه 89/1/20ساعت 9:55 عصر توسط آیناز آرمیون نظرات ( ) |

دانستنیهای روانشناسی


مقدمه


مسئله مربوط به آسیبهای اجتماعی از دیرباز در جامعه بشری مورد توجه اندیشمندان بوده است. همزمان با گسترش انقلاب صنعتی و گسترش دامنه نیازمندیها ، محرومیتهای ناشی از عدم امکان برآورده شدن خواستها و نیازهای زندگی موجب گسترش شدید و دامنه‌دار فساد ، عصیان ، تبهکاری ، سرگردانی ، دزدی و انحراف جنسی و دیگر آسیبها شده است.
هر چند اکثر مشکلات اجتماعی انواعی تکراری در طول نسلهای مختلف هستند، اما چنانکه مشاهده می‌شود برخی از این انواع در برخی نسلها اهمیت بیشتری پیدا کرده است و حتی برخی انواع این آسیبها در نسلهای بعدی زاده شده‌اند. از سوی دیگر از آنجایی که یکسری علل غالب در هر جامعه وجود دارند که نسبت به سایر علل اهمیت بیشتری در بروز آسیبها دارند، هر چند از انواع متمایز آسیبها سخن می‌رود، اما عمدتا همپوشیهایی بین آنها دیده می‌شود.


ادامه مطلب...

نوشته شده در جمعه 89/1/20ساعت 9:55 عصر توسط آیناز آرمیون نظرات ( ) |

آیا کودک سالاری مهرورزی است؟


نسل لوس و هیجان طلب در راه است. این ها پرتوقع ، خودخواه و کم تحمل اند و در نخستین گام حق پدر و مادر را ضایع می کنند و پس از ورود به تمام عرصه های اجتماعی به تضییع حقوق دیگران پرداخته و با ترویج رفتارهای خاص، لطمات سنگین بر جامعه وارد می کنند.اینها نسل خیلی عجیب و غریبی نیستند. اینها محصول کارخانه فرزند سالاری اند که هم اینک نخستین فرآورده های آزمایشی اش را دوروبرمان می بینیم.


اگر چه برخی از کارشناسان فرزند سالاری را لزوماً عنوان پدیده ای ضایع کننده نمی شناسند اما این شیوه تعامل در خانواده را نشانه ارزش نهادن به نسل نو می دانند و آن را ارج می دهند.ادامه مطلب...

نوشته شده در جمعه 89/1/20ساعت 9:55 عصر توسط آیناز آرمیون نظرات ( ) |

عقب ماندگی ذهنی و راه های پیشگیری
عقب ماندگی ذهنی ناظراست بر عملکرد عمومی هوش که بطور معنی دار پایین تر از حد متوسط است و به طور همزمان ، همراه با نواقصی در رفتار سازشی است که در دروان رشد و تحول ظاهر شده ، تعریف شده است.
عقب ماندگی ذهنی بر اساس میزان بهره هوشی از خفیف تا بسیار شدید (‌عمیق) ‌تعیین می گردد. و براساس شدت علائم مرضی، از نظر پزشکی، و...طبقه بندی می شود.
در زمینه علل عقب ماندگی ذهنی دانشمندان ومحققان تا کنون به بیش از دو هزار علت اشاره نموده اند. در حالی که هنوز بسیاری از علل عقب ماندگی ذهنی ناشناخته مانده است. در این مقاله علل عقب ماندگی ذهنی را که رابینسون و رابینسون به نقل از ماهر به چهار گروه به شرح زیر تقسیم کرده اند، بررسی شده است.
‌أ- عقب ماندگی به علت عوامل ارثی
‌ب- عقب ماندگی به علت اتفاقات دوران بار داری
‌ج- عقب ماندگی به علت حوادث زایمانی و بعد از تولد
‌د- عقب ماندگی به علت عوامل محیطی ، اجتماعی و فرهنگی.
هر کدام از این عوامل به تنهایی یا ترکیبی ، ممکن است موجب عقب ماندگی ذهنی در فرد شود. که در این قسمت تاثیر هریک را به اجمال بررسی می کنیم.
در پایان مقاله راه هایی برای پیشگیری از تولد کودک عقب مانده ذهنی که هدف اصلی است، ارائه گردیده است.


ادامه مطلب...

نوشته شده در جمعه 89/1/20ساعت 9:53 عصر توسط آیناز آرمیون نظرات ( ) |

تغذیه وعقب ماندگی ذهنی  
  یکی از بهترین راهها برای جلوگیری از اتلاف سرمایه های اقتصادی وانسانی جلوگیری از بروز عقب ماندگی ها است واکثر عقب ماندگی ها قابل پیشگیری است.
ازمیان علل عقب ماندگی برموارد زیر می توان اشاره کرد.
1) نقش تغذیه:
ید - روی - مس - منگنز- اسیدفولیک - ویتامین . A,D,K
2) تاثیرات الکل
3) مواد مخدر ودخانیات:
نیکوتین - هروئین - حشیش، تریاک، ماری جوانا - کاکوئین.
4) داروها و مواد شیمیایی:
ضد تشنج - ترکیبات تالید و مایه - داروهای محرک تخمک گذاری (کلومیفن) - لینیوم.
5) مسمومیت ها:
سرب - جیوه.
سو» تغذیه:  آیا می دانید که کمبود تغذیه باعث کمبود وزن بچه، زایمان قبل از موعد و اختلال مغزی می شود. سو» تغذیه ویا به تعبیر درست آن نبود تغذیه مناسب یکی دیگر از علل مهم عقب ماندگی ذهنی است جنین به هنگام تولد و رشدونمو به املاح ویتامین ها ومواد مختلف چربی، پروتئین و... نیازمند است وباید ازهریک ازاین مواد به مقدار کافی دریافت کند.
مطالعات نشان می دهد که سو» تغذیه و کمبود ید، آهن، کلسیم، روی و ویتامینA,D,B2  در افراد جامعه ما بعنوان یک مشکل عمده مطرح شده است. کمبود این مواد با عوارض متعددی از جمله اختلال رشد جسمی وتکامل مغزی، کاهش بهره هوشی، کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی و نهایتا کاهش توانمندی های ذهنی و جسمی افراد می شود.
کمبود ویتامین های ضروری وعدم تغذیه غذای مناسب در عقب ماندگی ذهنی دخیلند.


ادامه مطلب...

نوشته شده در جمعه 89/1/20ساعت 9:53 عصر توسط آیناز آرمیون نظرات ( ) |

<      1   2   3   4   5   >>   >

 Design By : Pichak